Mooie verhalen van
Mandy
Verhalen uit het hart van een uitvaartondernemer
Met mijn columns, die ik wekelijks schrijf voor de lokale krant en social media, wil ik als uitvaartverzorgster meer achtergrond en verdiepende informatie geven over onderwerpen rondom overlijden.
Dit kan gaan over een bepaald onderwerp rondom een uitvaart, maar het kan ook een ervaring zijn uit het werk als uitvaartverzorgster. Hiermee hoop ik meer openheid te creëren en het taboe rondom de dood iets te verkleinen.
Een rouwstoet passeert, hoe hoort het eigenlijk?
Wanneer ik voor een rouwstoet uitloop erger ik me vaak groen en geel aan wat er gebeurt op straat. Hoe de stoet wordt doorgesneden door een ongeduldige automobilist, we worden ingehaald door een groepje langs scheurende scooters omdat we ‘te langzaam’ rijden of...
Ome Frank de spontane spreker
Wanneer iemand komt te overlijden heb ik meestal twee grote gesprekken met de nabestaanden. De eerste kort na het overlijden en de tweede na een paar dagen, om het draaiboek voor de uitvaart op te maken. Tijdens dit gesprek stemmen we het programma af...
“Hij is weer thuis”
Dit klinkt misschien heel gek, maar ik heb vandaag iemand blij gemaakt. Een moeder door haar zoon na 18 jaar weer bij haar thuis te brengen. Althans, zo ervaarde ze het. Achttien jaar geleden is hij verongelukt en is toen begraven op een mooi plekje bij...
Vaderdag.
Voor alle vaders. ❤️
Voor vaders zonder kind.
Voor kinderen zonder vader.
Voor vaders dichtbij en voor vaders ver weg.
Voor wie vandaag zijn allereerste Vaderdag viert.
En voor wie weet dat dit misschien de laatste zal zijn.
Voor iedereen die vandaag iemand mist.
Door overlijden, door afstand, door omstandigheden.
Niet iedere vader-kindrelatie ziet eruit zoals mensen verwachten. Soms is er pijn, verdriet of een ingewikkeld verleden. Maar dat neemt niet weg wat er ooit was: de onvoorwaardelijke liefde tussen een ouder en een kind. Die blijft bestaan.
Vandaag denken wij aan iedereen voor wie Vaderdag niet alleen mooi, maar ook verdrietig, confronterend of ingewikkeld voelt. En aan iedereen die iemand mist, maar diegene nog altijd meedraagt in zijn hart.
Wij wensen iedereen een liefdevolle Vaderdag. ❤️
#vaderdag #voorallevaders #wanmakeruitvaart
⚠️𝘋𝘦𝘻𝘦 𝘷𝘪𝘥𝘦𝘰 𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘩𝘦𝘵 𝘯𝘢𝘵𝘶𝘶𝘳𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘴𝘵𝘦𝘳𝘷𝘦𝘯𝘴𝘱𝘳𝘰𝘤𝘦𝘴. 𝘝𝘰𝘰𝘳 𝘴𝘰𝘮𝘮𝘪𝘨𝘦𝘯 𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘵 𝘤𝘰𝘯𝘧𝘳𝘰𝘯𝘵𝘦𝘳𝘦𝘯𝘥 𝘻𝘪𝘫𝘯, 𝘻𝘦𝘬𝘦𝘳 𝘸𝘢𝘯𝘯𝘦𝘦𝘳 𝘷𝘦𝘳𝘭𝘪𝘦𝘴 𝘥𝘪𝘤𝘩𝘵𝘣𝘪𝘫 𝘪𝘴. 𝘛𝘦𝘨𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬 𝘬𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘰𝘰𝘬 𝘪𝘯𝘻𝘪𝘤𝘩𝘵, 𝘩𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘦𝘯 𝘴𝘵𝘦𝘶𝘯 𝘣𝘪𝘦𝘥𝘦𝘯.
𝗗𝗲 𝗼𝗽𝗹𝗲𝘃𝗶𝗻𝗴 🩷
Als uitvaartverzorgster mag ik veel verhalen horen. Over ziekte, hoop, leven en sterven. Geen mens beleeft die laatste fase op dezelfde manier. Toch is er iets wat ik regelmatig terug hoor van families: de opleving.
Laatst kwam ik op social media een fragment tegen uit een Amerikaanse miniserie. Daarin legt een verpleegkundige aan een jonge patiënte en haar familie uit wat hen te wachten staat als het einde dichterbij komt. Open, eerlijk en zonder om de werkelijkheid heen te draaien. Ze begint met de woorden: “𝙔𝙤𝙪𝙧 𝙗𝙤𝙙𝙮 𝙠𝙣𝙤𝙬𝙨 𝙬𝙝𝙖𝙩 𝙩𝙤 𝙙𝙤. 𝙄𝙩 𝙠𝙣𝙤𝙬𝙨 𝙝𝙤𝙬 𝙩𝙤 𝙙𝙞𝙚.” Omdat sterven, hoe verdrietig ook, een natuurlijk proces is. Ze eindigt haar verhaal met iets waar ik in mijn werk ook vaak over hoor: de opleving. Dat moment waarop iemand die al dagen of weken achteruitgaat, ineens weer helder lijkt. Nog één keer een goed gesprek voert, lacht of geniet van de mensen om zich heen. De verpleegkundige noemt dit “𝙩𝙝𝙚 𝙧𝙖𝙡𝙡𝙮” en sluit af met de woorden: “𝙎𝙤 𝙚𝙣𝙟𝙤𝙮 𝙩𝙝𝙚 𝙧𝙖𝙡𝙡𝙮.” Geniet van die momenten. Van die onverwachte gesprekken, glimlach of herinnering die nog gedeeld kan worden.
Eén van de motto’s van ons bedrijf is: 𝗟𝗮𝘁𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗱𝗲 𝗱𝗼𝗼𝗱 𝗯𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗲𝗸𝗯𝗮𝗮𝗿 𝗺𝗮𝗸𝗲𝗻. Juist daarom spreekt dit filmpje mij zo aan
𝗗𝗲 𝗼𝗽𝗹𝗲𝘃𝗶𝗻𝗴 🩷
⚠️ 𝘋𝘦𝘻𝘦 𝘷𝘪𝘥𝘦𝘰 𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘩𝘦𝘵 𝘯𝘢𝘵𝘶𝘶𝘳𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘴𝘵𝘦𝘳𝘷𝘦𝘯𝘴𝘱𝘳𝘰𝘤𝘦𝘴. 𝘝𝘰𝘰𝘳 𝘴𝘰𝘮𝘮𝘪𝘨𝘦𝘯 𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘵 𝘤𝘰𝘯𝘧𝘳𝘰𝘯𝘵𝘦𝘳𝘦𝘯𝘥 𝘻𝘪𝘫𝘯, 𝘻𝘦𝘬𝘦𝘳 𝘸𝘢𝘯𝘯𝘦𝘦𝘳 𝘷𝘦𝘳𝘭𝘪𝘦𝘴 𝘥𝘪𝘤𝘩𝘵𝘣𝘪𝘫 𝘪𝘴. 𝘛𝘦𝘨𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬 𝘬𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘰𝘰𝘬 𝘪𝘯𝘻𝘪𝘤𝘩𝘵, 𝘩𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘦𝘯 𝘴𝘵𝘦𝘶𝘯 𝘣𝘪𝘦𝘥𝘦𝘯.
Als uitvaartverzorgster mag ik veel verhalen horen. Over ziekte, hoop, leven en sterven. Geen mens beleeft die laatste fase op dezelfde manier. Toch is er iets wat ik regelmatig terug hoor van families: de opleving.
Laatst kwam ik op social media een fragment tegen uit een Amerikaanse miniserie. Daarin legt een verpleegkundige aan een jonge patiënte en haar familie uit wat hen te wachten staat als het einde dichterbij komt. Open, eerlijk en zonder om de werkelijkheid heen te draaien. Ze begint met de woorden: “𝙔𝙤𝙪𝙧 𝙗𝙤𝙙𝙮 𝙠𝙣𝙤𝙬𝙨 𝙬𝙝𝙖𝙩 𝙩𝙤 𝙙𝙤. 𝙄𝙩 𝙠𝙣𝙤𝙬𝙨 𝙝𝙤𝙬 𝙩𝙤 𝙙𝙞𝙚.” Omdat sterven, hoe verdrietig ook, een natuurlijk proces is. Ze eindigt haar verhaal met iets waar ik in mijn werk ook vaak over hoor: de opleving. Dat moment waarop iemand die al dagen of weken achteruitgaat, ineens weer helder lijkt. Nog één keer een goed gesprek voert, lacht of geniet van de mensen om zich heen. De verpleegkundige noemt dit “𝙩𝙝𝙚 𝙧𝙖𝙡𝙡𝙮” en sluit af met de woorden: “𝙎𝙤 𝙚𝙣𝙟𝙤𝙮 𝙩𝙝𝙚 𝙧𝙖𝙡𝙡𝙮.” Geniet van die momenten. Van die onverwachte gesprekken, glimlach of herinnering die nog gedeeld kan worden.
Eén van de motto’s van ons bedrijf is: 𝗟𝗮𝘁𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗱𝗲 𝗱𝗼𝗼𝗱 𝗯𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗲𝗸𝗯𝗮𝗮𝗿 𝗺𝗮𝗸𝗲𝗻. Juist daarom spreekt dit filmpje mij zo aan. 🩷
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het stervensproces of daar op dit moment mee te maken hebben, kan dit een bijzonder waardevol fragment zijn. Ik vond het in ieder geval één van de meest nuchtere, realistische en enthousiaste uitleg die ik in lange tijd heb gezien. 🙏🏼
Klik hieronder om de aflevering te bekijken:
https://lnkd.in/eu5AGQwA
#opleving #enjoytherally #latenwededoodbespreekbaarmaken
📚 Iets moois is in de maak...
Onlangs kregen we van beheerder van zalencentrum De Vrijburcht in Heemskerk en tevens collega uitvaartverzorger Henk de Loos, een bijzondere donatie van boeken die kunnen helpen wanneer je te maken krijgt met verlies en rouw.
Dat bracht ons op een idee. 💡
Samen met Het Landje van Kees zijn we druk bezig om een kast om te toveren tot iets bijzonders:
De Troostbieb!
Een plek waar verhalen, herkenning en troost gedeeld mogen worden.
Houd onze pagina in de gaten, want binnenkort vertellen we waar deze kast komt te staan én hoe jij er gebruik van kunt maken.
✨ Wordt vervolgd...
#detroostbieb #wanmakeruitvaart #hetlandjevankees #troost #rouw verlies verbinding
Hiephiephoera! 💝
Onze lieve Pammy is vandaag jarig. Onze stille kracht achter al onze social media en PR uitingen. Creatief, meedenken en staat altijd voor ons klaar 🥰. Dankbaar dat jij een onderdeel van ons team wilt zijn.
Van ❤️e gefeliciteerd met je verjaardag 🥳.
𝗗𝗲 𝗽𝗹𝗲𝗸 𝘄𝗮𝗮𝗿 𝘇𝗼𝗿𝗴 𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁𝘃𝗮𝗮𝗿𝘁 𝗲𝗹𝗸𝗮𝗮𝗿 𝗼𝗻𝘁𝗺𝗼𝗲𝘁𝗲𝗻 🤝
Gister verzorgde @sharivtol_ een presentatie voor leerlingen van de opleiding Verzorgende IG op @de_reigershoeve .
Shari vertelde over haar werk in de uitvaartzorg en over het onderwerp dat zorg en uitvaartzorg met elkaar verbindt: de dood.
Er werd met aandacht en interesse geluisterd en er werden veel goede vragen gesteld. Heel fijn dat wij gevraagd zijn om onze kennis en ervaringen met deze nieuwe generatie zorgprofessionals te mogen delen. 💛
Wij hechten veel waarde aan een goede samenwerking tussen zorg en uitvaartzorg en aan het overdragen van kennis. Eerder mochten wij al gastlessen verzorgen aan studenten van het Nova College. Ontmoetingen als deze ervaren wij als bijzonder waardevol. 🙏🏼
Werk jij binnen een zorginstelling, onderwijsorganisatie of ben je betrokken bij de opleiding van zorgprofessionals en wil je meer weten over de mogelijkheden van een presentatie, gastles of informatiebijeenkomst? Wij denken graag met je mee. ❤️
#samenwerken #kennisdelen #latenwededoodbespreekbaarmaken #wanmakeruitvaart
𝗧𝗲𝗿𝘂𝗴 𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝘁𝗶𝗷𝗱 ⏳
Voordat ik de uitvaartzorg in ging, was ik samen met mijn moeder eigenaar van ’t Feestwinkeltje in Beverwijk. Van mijn 19e tot mijn 26e werkte ik daar met net zoveel passie als waarmee ik nu families begeleid binnen de uitvaart. En blijkbaar zit die periode nog steeds ergens diep in mijn systeem opgeslagen. Dat bleek een paar weken geleden.
Het was op Bevrijdingsdag dat ik in de middag de uitvaartwinkel dichtdeed. Officieel zijn we geopend tot 13.30 uur, maar omdat er normaal eigenlijk altijd wel iemand aanwezig is, had ik voor de zekerheid toch een briefje op de deur geplakt met daarop ons telefoonnummer. Dacht ik…..
Die middag werd ik gebeld op mijn mobiel door een klant die bloemen kwam brengen. “𝙄𝙠 𝙝𝙚𝙗 𝙣𝙚𝙩 𝙝𝙚𝙩 𝙫𝙖𝙨𝙩𝙚 𝙣𝙪𝙢𝙢𝙚𝙧 𝙤𝙥 𝙝𝙚𝙩 𝙗𝙧𝙞𝙚𝙛𝙟𝙚 𝙜𝙚𝙗𝙚𝙡𝙙,” zei ze, “𝙢𝙖𝙖𝙧 𝙞𝙠 𝙠𝙧𝙚𝙚𝙜 ’𝙩 𝙁𝙚𝙚𝙨𝙩𝙬𝙞𝙣𝙠𝙚𝙡𝙩𝙟𝙚 𝙖𝙖𝙣 𝙙𝙚 𝙩𝙚𝙡𝙚𝙛𝙤𝙤𝙣.” ☎️ Het duurde even voordat het kwartje viel…
In alle haast had ik niet het telefoonnummer van Wanmaker Uitvaart opgeschreven, maar dat van ’t Feestwinkeltje, waar ik bijna 20 jaar geleden werkte. Ik schaamde me ‘dood’, maar gelukkig kon ze erom lachen. 🤭 En ook de mensen van ’t Feestwinkeltje lagen in een deuk. Gelukkig had niemand anders nog gebeld.
Het goede nieuws hieraan is dus dat mijn geheugen nog prima werkt! Het slechte nieuws is dat het dus soms twintig jaar achterloopt. Zo was ik onbewust heel even terug in de tijd. ⏪️🕒
#terugindetijd #uitvaartzorg #feestwinkeltje #wanmakeruitvaart
Vandaag officieel de handtekening gezet: Wanmaker Uitvaart is vanaf nu een BV 🥰
In de praktijk verandert er weinig. We blijven doen wat we altijd doen: er zijn voor families op de momenten dat zij ons nodig hebben.
Toch sta ik vandaag even stil bij wat deze stap symboliseert. De groei die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, het vertrouwen dat families ons geven en het team waarmee we dit iedere dag mogen doen.
Dankbaar en een klein beetje trots. 💗
#dankbaar #wanmakeruitvaart #symbool #groei #vertrouwen




